Verovali ili ne, Švajcarska je započela pionirski projekat postavljanja uklonjivih solarnih panela na svoje aktivne železničke pruge. Ova inicijativa je prva takve vrste u svetu i predstavlja značajan korak ka inovativnom korišćenju postojeće infrastrukture za proizvodnju obnovljive energije.
Ovaj pilot-projekat upravo počinje da se osvaruje, za sada u delu kantona Nešatel (Neuchâtel) u zapadnoj Švajcarskoj. Izradu projekta je dobila startap kompanija Sun-Ways iz kantona Vo (Vaud), u saradnji sa EPFL (Švajcarski federalni tehnološki institut u Lozani)
Za sada je predviđeno postavljanje panela u dužini od 100m i ukupno 48 solarnih panela instalirane snage od 18 kW, dok se očekuje godišnja proizvodnja od 16.000 kWh. Ukupna vrednost projekta je 585.000 švajcarskih franaka.
Posle ovih uvodnih napomena, da vidimo sada i tehnološke karakteristike ovog projekta.
Solarni paneli se postavljaju između šina i mogu se brzo ukloniti radi održavanja pruge. Instalacija se vrši pomoću specijalno dizajniranog voza kompanije Scheuchzer SA, koji može postaviti do 1.000 m² panela dnevno. Paneli su opremljeni antirefleksnim premazom i sistemom za čišćenje kako bi se održala njihova efikasnost.
Sun-Ways procenjuje da bi postavljanjem ovih panela duž celokupne švajcarske železničke mreže u dužini od 5.317 km, moglo da se proizvede do 1 TWh solarne energije godišnje, što bi pokrilo 2% ukupne potrošnje električne energije u zemlji .
Ova kompanija takože sarađuje sa partnerima u Francuskoj (SNCF), Španiji, Rumuniji, Južnoj Koreji i Australiji, što ukazuje na globalni interes za ovu tehnologiju.
Primarna svrha ove tehnološke inovacije biće napajanje železničkog sistema, jer energija proizvedena iz solarnih panela postavljenih između šina može direktno napajati električne vozove, koji su već dominantni u švajcarskom železničkom sistemu (preko 90% mreže je elektrifikovano), zatim železničku signalizaciju i osvetljenje pruga, kao i automatske sisteme za kontrolu saobraćaja.
Eventualni višak proizvedene energije, pogotovo tokom dana i van špica železničkog saobraćaja, može biti predat nacionalnoj elektroenergetskoj mreži (Swissgrid), iskorišćen za napajanje infrastrukture oko pruge: železničke stanice, svetiljke duž pruge, punjači za električna vozila, a može biti i skladišten u baterije u okviru “smart grid” sistema za kasniju upotrebu (što je trenutno u razvoju kao dodatak projektu).
Procenjuje se da bi, kada bi se solarni paneli postavili duž cele mreže mogli proizvoditi do 1 teravat-čas (TWh) godišnje — što je, kao što sam napomenuo, dovoljno da napaja oko 2% ukupne potrošnje električne energije u Švajcarskoj, ili snabdeva 200.000 domaćinstava.
Iako je ovaj projekat dobio odobrenje od Švajcarske federalne kancelarije za transport (FOT), postoje i određene zabrinutosti u vezi sa potencijalnim problemima kao što je stvaranje mogućih mikro pukotina na panelima, povećan rizik od požara i odsjaj koji bi mogao ometati mašinovođe. Međutim, Sun-Ways tvrdi da su paneli znatno otporniji od konvencionalnih i da imaju antirefleksni premaz koji eliminiše refleksije.
Ovaj projekat predstavlja inovativan pristup korišćenju postojeće infrastrukture za proizvodnju obnovljive energije. Ako se pokaže uspešnim, mogao bi poslužiti kao model za slične inicijative širom sveta, što bi donelo ogromne koristi zemljama koje usvoje ovu tehnologiju.
Koliko ćemo morati da čekamo da ovakvi projekti počnu da se realizuju i kod nas, pitanje je od milion dolara.