U svetu vojne avijacije, svaki novi model borbenog aviona predstavlja više od pukog tehnološkog napretka – to je manifest strateške moći i inženjerske ambicije. Takav je slučaj i sa F-47, najnovijim projektom kompanije Boeing, razvijenim u okviru američkog programa Next Generation Air Dominance (NGAD).
Ovaj avion je već danas klasifikovan kao šesta generacija, osmišljen je da preuzme primat od modela F-22 Raptor i da postane nosilac američke vazdušne doktrine u decenijama koje dolaze.
Za razliku od svojih prethodnika, čiji su razvoj pratile otvorene medijske kampanje, F-47 je razvijan daleko od očiju javnosti. Prototip je, navodno, ušao u testnu fazu još 2020. godine u strogo poverljivim uslovima.
Zanimljivo je da je Boeing pobedio u trci sa Lockheed Martinom i Northrop Grummanom iako su ovi giganti već imali iskustva sa stealth tehnologijama. Očigledno je da je Boeing predstavio rešenje koje ne samo da nadmašuje trenutne standarde, već redefiniše samu paradigmu borbene avijacije.
Da vidimo sada kakve su tehničke karakteristike ovog aviona, preciznije ono što je trenutno dostupno javnosti:
Kao prvo, primetan je Stealth dizajn bez repa. F-47 koristi konfiguraciju bez vertikalnih stabilizatora, sa naglaskom na maksimalnu radarsku nevidljivost. Površine su glatke, sa integrisanim senzorima i bez uobičajenih zakrivljenja.
Dalje, tu su adaptivni motori nove generacije, poput GE XA102 i P&W XA103, koji omogućavaju prilagodljivo sagorevanje, čime se avion može ponašati štedljivo na dugim misijama, a eksplozivno kada je potrebno izvesti brzi manevar ili superkrstarenje.
Treće i nešto potuno novo je revolucionarni element F-47, a to je njegova sposobnost da upravlja bespilotnim pratnjama (tzv. loyal wingmen). Ove letelice deluju kao produžene ruke aviona – za izviđanje, ometanje neprijateljske elektronike ili direktne udare.
F-47 je u skladu sa modernim trendovima, pun veštačke inteligencije u kokpitu. AI sistemi asistiraju pilotu u donošenju odluka, analiziraju podataka i upravljaju sa više ciljeva istovremeno. Prema dostupnim informacijama AI može izvršiti taktičku selekciju ciljeva brže nego ljudski refleks.
Senzorski paket sledeće generacije, takozvani sistem DAS (Distributed Aperture System) obezbeđuje 360° pregled bojišta u realnom vremenu. Pored toga, F-47 je opremljen naprednim elektrooptičkim i radarskim sistemima visoke rezolucije.
F-47 nije zamišljen kao samostalan strelac. On je svojevrsna komandna platforma u digitalizovanom ratu, sposobna da vodi čitavu mini eskadrilu autonomnih sistema u misijama koje zadiru duboko u neprijateljsku teritoriju.
Uloga mu nije samo nadmoć u vazdušnim borbama, već i prodor kroz sofisticirane protivvazdušne sisteme kao što su S-400 i potencijalno S-500, što ga čini ključnim u hipotetičkim sukobima sa tehnološki naprednim protivnicima poput Kine ili Rusije.
Prema dostupnim informacijama, cena po avionu mogla bi dostići 300 miliona dolara, a ukupni trošak programa se procenjuje na preko 50 milijardi. Iako je to veliki iznos, američko ratno vazduhoplovstvo smatra da će nova filozofija borbene avijacije – sa manjim brojem, ali moćnijih aviona – doneti dugoročnu održivost i efikasnost.
Na osnovu trenutno dostupnih informacija koje su dospele u javnost, potencijalnim vizualizacijama i informacijama iz vojno-analitičkih izvora (TheAviationist, DefenseXP, Air & Space Forces Magazine), F-47 najverovatnije neće imati klasične vertikalne stabilizatore.
Zašto? Vertikalni repni stabilizatori su jedni od glavnih "izdajničkih" elemenata na radaru jer oni odbijaju elektromagnetne talase u pravcu izvora. NGAD platforme, uključujući i F-47, koriste "tailless" dizajn s digitalnim upravljanjem leta i vektorisanjem potiska, čime zadržavaju upravljivost bez potrebe za repnim površinama.
Iako konačna konfiguracija još nije zvanično potvrđena od strane USAF-a, gotovo svi prikazi i analize ukazuju da F-47 koristi "tailless stealth" konfiguraciju, dakle bez vertikalnih stabilizatora, što će potencijalno biti jedan od najvažnijih znakova njegovog 6-generacijskog identiteta.
U ovom trenutku, potvrđeno je postojanje najmanje jednog prototipa. Operativna upotreba planira se za 2030. godinu, što bi značilo da ćemo ovu letelicu videti u aktivnoj službi do kraja ove decenije.
F-47 nije samo novi avion – to je paradigma ratovanja u 21. veku. Hoće li ovaj koncept opravdati očekivanja i promeniti pravila igre, ostaje da vidimo. Ali jedno je sigurno: ako ovaj koncept zaživi i uđe u aktivnu upotrebu, nebo skoro sigurno više neće biti isto.