понедељак, 2. јун 2025.

Kineski maglev postavio novi brzinski rekord

Neverovatno je koliko brzo Kina napreduje u svim oblastima tehnološkog razvoja. Dokaz ovoga je, što je upravo ovih dana uspešno testirala prototip magnetskog levitirajućeg (maglev) voza, koji je dostigao brzinu od čak 1.000 km/h (621 mph), što je brže od brzine leta većine komercijalnih aviona! Ovo postignuće predstavlja značajan korak u razvoju ultra-brzog kopnenog transporta, ne samo na tlu Kine, već i globalno.

Ovaj maglev voz koristi tehnologiju visokotemperaturnih superprovodnika (HTS) i kreće se unutar niskopritiskog vakuumskog tunela, čime se gotovo potpuno eliminišu trenje i otpor vazduha. Testiranje je sprovedeno na deonici dužine 2 kilometra u provinciji Shanxi, u saradnji sa China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Tokom testiranja voz je uspešno demonstrirao stabilnu levitaciju, preciznu navigaciju, bezbedno zaustavljanje i upravljanje krivinama, što su ključni elementi za operativnu upotrebu ovog sistema.

Kao što sam napomenuo, dostignuta brzina od 1.000 km/h premašuje prosečnu krstareću brzinu komercijalnih aviona, koja se kreće između 885 i 925 km/h. U tom smislu, putovanje između Pekinga i Šangaja, koje trenutno traje oko 4,5 - 6,5 sati vozom ili nešto više od 2 sata avionom (ali ne računajući vreme za ukrcavanje i dolazak na aerodrom), moglo bi se skratiti na svega 90 minuta korišćenjem ovog maglev sistema!

Iako su rezultati ovog testiranja obećavajući, ipak za sada ostaje pitanje kako će se ovaj sistem implementirati u realnim uslovima. Izgradnja infrastrukture za ovakve brzine zahteva značajna materijalna i tehnološka ulaganja, kao i rešavanje tehničkih izazova poput održavanja vakuumskih uslova na dužim deonicama i osiguravanje bezbednosti putnika pri ekstremnim brzinama. Takođe, ekonomska isplativost i integracija sa postojećim transportnim mrežama predstavljaju dodatne faktore koje tek treba razmotriti.

Kako god, Kina je svima demonstrirala svoju naučnotehnološku sposobnost za razvoj ultra-brzog maglev transporta, što bi moglo doneti svojevrsnu revoluciju u način i brzinu putovanja na velikim udaljenostima. Ipak, prelazak sa testne faze na komercijalnu upotrebu će svakako zahtevati dodatna istraživanja, planiranje i ulaganja.

Za vizuelni prikaz i dodatne informacije o testiranju, možete pogledati sledeći video: