U ribolovačkim časopisima i po sajtovima, ali i u kontaktu sa iskusnim ribolovcima, naći ćete ogroman broj tekstova i saveta kako izabrati i kupiti nov štap za pecanje.
Ali, da li ste primetili da je saveta o kupovini polovnog štapa neuporedivo manje?! Čak tvrdim da se mogu nabrojati na prste. Hajde da pokušam da donekle popunim tu prazninu, dajući neke praktične savete, kako biti maksimalno zadovoljan svojim novim polovnim štapom.
Prvo da odgovorim na pitanje zašto uopšte kupovati polovan štap i nije li to previše rizično? Razloga za kupovinu polovnog štapa ima nekoliko, a glavni su prilika da nabavimo neki redak legendarni, stariji model i mogućnost da u najvećem broju slučajeva prođemo znatno jeftinije nego da kupujemo nov štap. Ne treba zanemariti mogućnost trampe, kada zamenimo neki deo pribora koji skuplja prašinu, nekim štapom kojeg ćemo rado koristiti.
Kupovina polovnog (korištenog) štapa zaista može biti pravo zadovoljstvo, ali još veće razočaranje, ako nakon kupovine shvatimo da je štap u takvom stanju da ga jedino možemo baciti u neki ćošak. Da biste u najvećem broju slučajeva izbegli razočaranje i bes zbog bačenih para, pročitajte tekst do kraja.
Prvi savet prilikom kupovine bi bio da kupite štap od poznatog prodavca, ili nekoga za koga imate garancije da je korektan. Ako ne poznajete ni jednog takvog, onda prvo obratite pažnju na blank! Blank je duša štapa i od njega zavisi skoro sve.
Prvo dobro zagledajte blank. Na njemu ne sme biti većih oštećenja, osim eventualno sitnijih standardnih oštećenja laka, koja se javljaju tokom vremena upotrebe. Dobro proverite da li je oštećen samo lak, ili eventualno i sam blank. Kod većih (i dubljih) oštećenja, ponekad ćemo moći da vidimo belu boju u samom oštećenju. To je siguran znak da je udarac prouzrokovao i oštećenje blanka, to jest grafitnog materijala, a ne samo laka. Takav blank je podložniji daljim oštećenjima, pa i lomu na tom mestu.
Posle toga proverite da li je blank bio lomljen pa popravljan. Ovo nije uvek lako primetiti, jer dobar majstor može da fantastično prikrije mesto loma. Ipak, iskusno oko može često da prepozna i takav štap, mada ne uvek, a pogotovo ako se kupuje na brzinu i bez detaljne provere. Prevaranti često igraju na ovu kartu, kada vam prilikom kupovine skreću pažnju na nebitne stvari i ometaju vas u pažljivom pregledanju štapa. Zato, nikuda ne žurite! Dajete svoj novac i svakako ne želite da budete prevareni! Ako vam je do štapa koji nameravate da kupite zaista stalo, sve radite polako i koncentrisano.
Prvo izmerite dužinu štapa. Dužina mora biti ista ili maksimalno približna deklarisanoj dužini. Svako značajnije odstupanje, može nam ukazati da je štap zbog loma popravljan i skraćivan. Takođe, uporedite dužine nastavaka. U najvećem broju slučajeva (osim nekih retkih modela štapova), dužina vršnog i donjeg dela su iste, ili skoro iste.
Najbolje je da pored imate i nov, ili bar isti takav štap, pa uporedite. Pošto ovo često neće biti moguće, posebno obratite pažnju postoji li negde na blanku neki, kao, ukrasni vez koncem, ili nalepnica. Baš tu ispod može biti sakriven spoj gde je štap bio lomljen!
Kada je u pitanju vršni (gornji) deo štapa, u slučaju loma, na tom mestu će biti ubačen "trn", koji spaja i drži slomljene delove. Ovaj trn je valjkastog oblika, ponekad je pun, a ponekad šupalj. Ako imate i najmanju sumnju da je štap bio lomljen, nije loše da pri sebi imate komad nešto tvrđe žice, dužine otprilike kao vršni deo štapa. Žica? Da, ubacite žicu u konus i provlačite je celom dužinom vršnog dela. Ako žica bilo gde zapne, ili ne može da prođe, to je znak da je u blank ubačen trn. Žica celom dužinom blanka mora prolaziti lako i glatko. Isto ovo važi i za donji deo štapa. Da budem sasvim iskren - ako je štap dobro popravljen, on neće ponovo pući na istom mestu. Naprotiv, na tom će mestu najčešće biti još čvršći i sigurniji. Samo na vama je procenite šta želite, ali zapamtite da niko, makar iz psiholoških razloga, ne voli da kupi lomljen štap.
Kada se (maksimalno moguće) uverite da je blank u redu i da nema značajnih oštećenja, sledeće na šta ćete obratiti pažnju je spoj. Bez obzira o kom se tipu spoja radi (spigot, put in, put over), bitno je da je spoj maksimalno čvrst i da nigde nema ni trunke lufta. To ćete proveriti tako što ćete stegnuti šakom spoj i onda tako držeći, klatiti i zamahivati štapom. Ni jednog trenutka se ne sme osetiti bilo kakvo lupkanje u spoju niti luft. Spoj koji nije čvrst je podložan oštećenjima i pucanju. Viđao sam štapove pukle baš na spoju, upravo iz gore navedenih razloga. U slučaju da štap koji nameravate da kupite ima spigot, obavezno proverite da prilikom štekanja, gornji deo ne spada skroz do donjeg! Ako se to dešava, znači da je trn sasvim istrošen, pa će uskoro biti nemoguće čvrsto uštekati štap. Kod spigot spoja uvek mora biti bar nekoliko milimetara prostora!
Idemo dalje... sledeće što treba proveriti su karike, tj. provodnici. Proverite da li su prstenovi savršeno glatki i da li osećaju urezi nastali tokom godina upotrebe. Ovo je naročito važno proveriti kod štapova starijih serija, koji su generalno bili više na vodi od nekih novijih. Dakle (nemojte se smejati), uzmite komad fine pamučne tkanine i njom dobro istrljajte ("uglačajte") jagodicu prsta. Zatim tako "uglačanim" prstom prođite nekoliko puta kroz prsten karike. Prst mora kliziti savršeno glatko! Ovo sa tkaninom zaista pomaže, a imaćete mnogo bolji osećaj u prstu, verujte. Posle prstenova, proverite da li su provodnici, tj. nosači na bilo kom delu oštećeni ili napukli. Ovo je još bitnije proveriti kod jednostopalnih karika. Ako je sve u redu, proverite kako su karike vezane, ima li oštećenja na koncu i da li je lak preko konca ispucao. Ovo se događa posle godina upotrebe, pa je bitno utvrditi da su oštećenja minimalna i da neće dovesti do loma i spadanja karike. Obavezno proverite i da li su provodnici originalni i da li je neko menjao njihovo mesto, tj. prevezivao ih.
Posle ovoga, proverite nosač mašinice (rolenhalter). Prvo pogledajte da li je slučajno napukao na nekom delu, naročito na navoju. Proverite i da li ima značajnijih oštećenja na mestu gde dolazi stopa mašinice. Obavezno proverite i navojni prsten. On mora kliziti po navoju glatko i bez otpora.
Na kraju, proverite rukohvat i dršku štapa. Dobro proverite plutu (ili duplon) i šok kapu (end kapu). Pluta ne sme biti trula, niti imati veća oštećenja. End kapa nam takođe može reći dosta o štapu i kako je njime rukovano. Ako je značajno oštećena, udarena, ili nedostaje deo gume (ili gumirane plute), to nam može reći nešto o tome kako je štapom rukovano. Međutim, kod baš starih štapova, ova oštećenja su često posledica dugotrajne i aktivne upotrebe i nemaju veze sa grubim rukovanjem. Trudite se da procenite šta je u pitanju kod štapa koji želite da kupite.
Nije loše raspitati se na kakvim je vodama pecano štapom, koliko ribe je "izvukao", koliko je često bio na vodi, itd.
Moram ponovo reći da najviše pažnje treba obratiti na blank! Sve ostalo se može srediti – pluta, rolenhalter, šok kapa, karike... Ako je blank dobar, onda će i eventualno dodatno ulaganje u doterivanje štapa imati smisla.
Kao što rekoh na početku, novo jeste novo, ali i polovan štap nam može priuštiti veliko zadovoljstvo, ako pažljivo i strpljivo biramo. Da biste detaljno proverili sve navedeno, biće vam potrebno dosta vremena, ali svaki uloženi minut u proveru vredi.
Ovde moram napomenuti da čak i ako sve proverite, rizik i dalje postoji. Nemoguće je uvek biti potpuno siguran u sve, ali što više detalja proverite, steći ćete pravilniju sliku o štapu koji nameravate da kupite. Naravno i potpuno nov štap može pući, ali dobrim i detaljnim pregledom polovnog štapa, možete rizik svesti na minimalnu, ili bar prihvatljivu meru.
Naravno, svi saveti dati u ovom tekstu su univerzalni i odnose se na sve vrste štapova, bez obzira za koju tehniku ribolova su namenjeni. Nemojte biti zaplašeni svim ovim savetima. Ima polovnih štapova u veoma solidnom stanju, a često su skoro kao novi.
Želim vam puno uživanja u vašem novom polovnom štapu!
Jovis V